Divided in Parts and Pieces (werken uit 2023-2025) (for English: scroll down)
De laatste reeks van Eline is nog volop in ontwikkeling. Toch presenteert ze hier de eerste werken ervan.
Ik zie zoveel mensen rondom mij, die aan alle verwachtingen van het leven willen voldoen
maar ze sneuvelen en vallen in stukken uiteen ... ‘
Vanuit een gevoel dat er in haar omgeving heel wat mensen ‘uiteen aan het vallen zijn', vertrekt Eline in deze reeks vanuit collage.
Hoewel dat ‘uiteen vallen’ zich eerder op psychisch of emotioneel vlak afspeelt, maakt Eline dat idee letterlijk. Ze knipt en verdeelt figuren uit elkaar en gaat met de losse elementen terug aan de slag. Niet zelden zijn het armen of benen die overblijven en iets omarmen, dragen, vallen, verdwijnen of weglopen,…
Die allereerste collages zijn klein en spelen zich in haar schetsboek af. In een ander schetsboek vertaalt ze die collages naar kleine tekeningetjes met potlood en verf. De uiteindelijke, grotere werken vertrekken vanuit die intimiteit van die kleine boekjes, maar worden uitvergroot op een nieuw blad. Het blijven dus geen collages, maar ze worden vertaald met potlood, kleurpotlood en verf. Soms arriveren er nieuwe, getekende of geschilderde collage-elementen in en krijgt het beeld een andere narratief dan de eerste collage.
Uitvergroting zorgt er zowieso voor dat de ‘verdeeldheid’ of de ‘isolatie’ van lichaamsdelen concreter, aanweziger en vervreemdender aanvoelt dan in de eerste ontwerpcollages.
We zien hier het thema uit de vorige reeks ‘Hide and Seek’ terugkomen, maar het wordt iets abstracter of minder eenduidig leesbaar. Het gaat wat dieper nu en laat meer ruimte voor interpretatie aan de kijker.
Divided in Parts and Pieces (works from 2023-...)
Eline's latest series is still in development. Yet she presents the first works of it here.
I see so many people around me who want to meet all of life's expectations,
but they don't succeed and fall into pieces...'
Based on a feeling that many people in her environment are 'falling apart', Eline starts from collage in this series. Although this 'falling apart' takes place more on a psychological or emotional level, Eline makes that idea literal. She cuts and divides figures apart and goes back to work with the individual elements. Not infrequently it is arms or legs that remain and embrace something, carry it, fall, disappear or walk away,...
Those very first collages are small and take place in her sketchbook. In another sketchbook she translates those collages into small drawings with pencil and paint. The final, larger works start from the intimacy of those small books, but are enlarged on a new page. So they do not remain collages, but they are translated with pencil, colored pencil and paint. Sometimes new, drawn or painted collage elements arrive and the image takes on a different narrative than the first collage.
In any case, enlargement ensures that the 'division' or 'isolation' of body parts feels more concrete, more present and more alienating than in the first design collages. We see the theme from the previous series 'Hide and Seek' returning here, but it becomes slightly more abstract or less clearly readable. It goes a little deeper now and leaves more room for interpretation for the viewer.